Relacja z pielgrzymki do Bari

05.03.2024 r.

Z błogosławieństwa Jego Eminencji Metropolity Sawy, w dniach od 28.02. do 02.03. br. pod przewodnictwem ks. mitrata Adama Siemieniuka odbyła się pielgrzymka duchowieństwa Parafii Św. Sofii-Mądrości Bożej do włoskiego miasta Bari.

Wyjazd rozpoczął się nabożeństwem „Molebna za podróżujących”, odprawionym wczesnym środowym rankiem, przed przybyłą ze Świętej Góry Atos do stołecznej Hagii Sophii ikoną Świętego Mikołaja.

Tuż po przylocie do Bari, pielgrzymi swoje pierwsze kroki skierowali do Bazyliki San Nicola, w podziemiach której spoczywają relikwie Cudotwórcy z Mir Licyjskich. W krypcie wspomnianej świątyni, ze łzami wzruszenia i nieopisaną duchową radością wspólnie odśpiewaliśmy troparion i wieliczanije Hierarsze.

Czwartek 29.02.2024 r. zapewne zapisze się w naszych sercach i pamięci na całe życie. Tego dnia uczestniczyliśmy bowiem w Boskiej Liturgii, sprawowanej na grobie Świętego Mikołaja (prawosławne nabożeństwa sprawowane są w tym miejscu systematycznie – jeden raz w tygodniu). Była to doskonała okazja aby podziękować Stwórcy za sto lat autokefalii naszej lokalnej Cerkwi, za wzniesione z ogromnym trudem mury oraz zbliżającą się pierwszą rocznicę wielkiego poświęcenia warszawskiej świątyni Mądrości Bożej. Świętemu Biskupowi dziękowaliśmy w sposób szczególny za to, że odczuwalnie wspierał on nas na każdym etapie powstawania naszej cerkwi i czyni to nadal. W trakcie nabożeństwa modlitewnie wspominaliśmy Jego Eminencję naszego Metropolitę wraz z całą Cerkwią w Polsce. Naturalnie, nie mogliśmy zapomnieć także o naszych wyjątkowych parafianach oraz ich bliskich.

Kolejnym punktem tego dnia był Akatyst do Świętego Cudotwórcy, podczas którego śpiewał chór złożony z miejscowych wiernych oraz naszej grupy pielgrzymkowej.

Święty Mikołaj zjednoczył wówczas wokół siebie wiele narodowości. Podczas Liturgii obecni byli bowiem licznie zgromadzeni: Gruzini, Rosjanie, Ukraińcy, Białorusini, Rumuni, Włosi, Grecy, a także Polacy. Miłym zaskoczeniem było dla nas ponadto spotkanie z dwiema grupami pątników z Podlasia.

Piątek z kolei upłynął pod znakiem wizyty w Materze. Mowa o jednym z najstarszych miast świata, położonym w pięknym malowniczym krajobrazie w odległości około 60 km od Bari. Mieliśmy okazję podziwiać wyróżniające tę miejscowość unikatowe, wydrążone w skale domy, urokliwe kaplice, zabytkowe kościoły z wielowiekowymi freskami oraz muzeum archeologiczne, gdzie podziwialiśmy niezwykle interesującą polichromię.

W sobotę, z wdzięcznością w sercu za nieopisane duchowe przeżycia raz jeszcze pokłoniliśmy się Mikołajowym relikwiom, po czym udaliśmy się w drogę powrotną do ojczyzny.

Nasza pielgrzymka zakończyła się w tym samym miejscu, gdzie nastąpił jej początek. Przed ikoną Świętego Mikołaja w cerkwi Hagia Sophia wychwalaliśmy Stwórcę i modlącego się za nas przed Jego Tronem Biskupa Mir Licyjskich, za pomyślną realizację pątniczego szlaku oraz szczęśliwą podróż.