1 Periodyk: Papiestwo wczoraj i dziś, Święty Monaster Paraklitu Oropos w Attyce, (brak miejsca i roku wydania), s. 3-5.
[1] Σ.Ν. Χατζησταματίου, Το πάθος του Ιησού Χριστού στα Ευαγγέλια. Φάκελος Μαθήματος «Ερμηνεία Καινής Διαθήκης Α’», Αθήνα 2007, s. 40. Barabasz, [w:] M. Bocian, Leksykon postaci biblijnych, przeł. J. Zyckowicz, wyd. Znak, Kraków 1995, s. 82.
[2] Ks. Franciszek Mickiewicz, Ewangelia według świętego Łukasza: Rozdziały 12-24, t. 2, wyd. Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2012, s. 525.
[3] Św. Ambroży, Wykład Ewangelii według Łukasza, przeł. o. Władysław Szołdrski, wyd. Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1977, s. 441.
[4] Ю.Г. Васильчев, Варáвва, [w:] Православная Енциклопедия, t. 6, wyd. Церковно-научный центр Православная Енциклопедия, Москва 2003, s. 553.
[5] V. Loupan, A. Noёl, Śledztwo w sprawie śmierci Jezusa, tłum. W. Szymona, wyd. M, Kraków 2009, s. 331.
[6] Ks. Franciszek Mickiewicz, Ewangelia według świętego Łukasza…dz. cyt., s. 525.
[7] Ю.Г. Васильчев, Варáвва… dz. cyt., s. 553.
[8] (Mt 27,16).
[9] (Mk 15,7).
[10] (Łk 23,19), (Dz 3,13).
[11] Ιωάννου Χρυσοστόμου, Υπόμνημα εις το κατά Μαθαίον Ευαγγέλιον. Ομιλία ΠΣΤ’, [w:] Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας, t. 12, wyd. Γρηγόριος ο Παλαμάς, Θεσσαλονίκη 1979, s. 301.
[12] (J 18,40).
[13] I. Potterie, Męka Jezusa Chrystusa według Ewangelii Jana, przeł. T. Kukułka, wyd. WAM, Kraków 2006, s. 91.
[14] W. Bösen, Ostatni dzień Jezusa z Nazaretu, przeł. W. Moniak, Wrocław 2002, s. 244.
[15] Barabasz, [w:] R. Brownrigg, Wszystkie postacie Nowego Testamentu, przeł. R. Stiller, wyd. Oficyna Naukowa, Warszawa 2003, s. 29.
[16] Tamże, s. 256.
[17] W. Bösen, Ostatni dzień Jezusa…dz.cyt., s. 244.
[18] Ks. Wincenty Zaleski, Jezus Chrystus, Poznań 1964, s. 446.
[19] Ks. Roman Bartnicki, Ewangeliczne opisy męki, wyd. VERBINUM, Warszawa 2011, s. 172.
[20] (Mt 27,15), (Łk 23,17), (Mk 15,6), (J 18,39).
[21] Barabasz, [w:] M. Bocian, Leksykon postaci…dz.cyt., s. 82.
[22] J.D. Crossan, Kto zabił Jezusa. Korzenie antysemityzmu w ewangelicznych relacjach o śmierci Jezusa, przeł. M. Stopa, wyd. Książka i Wiedza, Warszawa 1998, s. 149.
[23] Za: Barabasz, [w:] P.C. Bosak, Postacie Biblii. Słownik-Konkordacja, t. II, wyd. Bernardinum, Peplin 2001, s. 104.
[24] W. Bösen, Ostatni dzień Jezusa…dz.cyt., s. 245.
[25] Ks. Roman Bartnicki, Ewangeliczne opisy męki, wyd. VERBINIUM, Warszawa 2011, s. 171- 172.
[26]Podobny zwyczaj znany był również w Grecji. Także jeden z egipskich papirusów, pochodzący z roku 85/86 potwierdza, że prefekt rzymski C. Septymiusz Vegetus ze względu na lud miał zrezygnować z biczowania pewnego winowajcy o imieniu Fibiona. Pliniusz Młodszy podkreśli w podobny sposób, że prokonsulowi i legatom prawo abolitio a nawet zawieszenie procesu. A. Nisin, Historia Jezusa, przeł. M. Ponińska, wyd. PAX, Warszawa 1966, s. 448. G. Ricciotti, Życie Jezusa Chrystusa, tłum. J. Skowroński, wyd. PAX, Warszawa 1955, s. 631, przypis 1.
[27] Ks. Eugeniusz Dąbrowski, Glossy i odkrycia biblijne, wyd. PAX, Warszawa 1954, s. 188.
[28] Męczeństwo Piłata, tłum. i oprac. R. Zarzeczny, [w:] Apokryfy Nowego Testamentu. Ewangelie apokryficzne, cz. 2, wyd. WAM, Kraków 2003, s. 714-716.
[29] Tamże, s. 715.
[30] P. Lagerkvist, Barabasz, tłum. Z. Milewska, wyd. ITAKA, Poznań 1993, s. 5-46.
[31] Tamże, s. 49.
[32] Tamże, s. 88-89.